Når STRESS bliver for meget?

Når stress bliver for meget

Så er vi her, julestress, forventningsstress, når vi det nu stress, stressede børn, pengestress, hvad skal de have i gavestress, ægteskabsstress, ja der er mange ord vi kan forbinde med stress. 

MEN er det reelt stress? 

Ja det kan det sagtens være - det kan også være travlhed, ikke at forveksle med reelt stress. 

MEN EN ting er sikkert der skal nogle parametre til, at udløse en stresstilstand.

Vi mennesker - også dig der læser med - er ret gode til at tackle enkelte situationer som kan være belastende, det kan eksempelvis være skilsmisse, økonomiske udfordringer, øget arbejdspress og mange andre af livets udfordringer som vi alle møder, på et eller andet tidspunkt i vores liv. 

MEN hvis ikke vi får tømt vores bæger løbende - så kan en eksempeltvis uforudset regning væltet læsset - eller nærmere få bægeret til at flyde over. OG vi kan pludselig blive "ramt" af stress, selvom det har været længere tid på vej. 

SÅ hvad gør du?  

Først og fremmest så passer du rigtig godt på dig selv og din krops signaler. Hvilke signaler du skal være opmærksom på, fortæller jeg dig lige om lidt. 

Nu er vi lige startet på december måned - så var det måske en god ide, at forventningsafstemme med resten af familien, HVAD I gerne vil nå i december. 

Der er jo et hav at muligheder, julebagning, juletog, julearrangemeter i både skoler og daginstitutioner, luciaoptog, julebanko, julestævner, koncerter i kirkerne, julefrokoster, familietraditioner, gavekøb, juleklip og ja du kan sikkert komme på flere. 

Jeg har selv i en årerække haft nogle forventninger til december og julen som ikke helt harmonerede sammen med resten af min familie. Vi ville simpelthen ikke det samme eller havde ikke samme opfattelse af HVAD der var vigtigt eller gav os værdi her i december. 

Så måske var det en ide at du skrev ned, sammen med din familie, HVAD I ikke kan undvære at gøre/lave her i december. Lav en prioritering - får i lavet alle tingene og har overskud til mere, ja så kan I jo vurderer om det var det eller der er plads til flere julerier. 

Nå nu tilbage til symptomerne! 

Jeg har valgt, at dele stresssymptomerne op i farver, som et trafiklys. grøn-gul-rød. 

De grønne er stresssymptomer vi alle oplever fra tid til anden og særligt når vi skal noget særligt - men disse symptomer forsvinder hurtigt igen. Det kan for eksempel være øget tissetrang, "sommerfugle i maven", svedige håndflader og tørhed i munden. Det er ikke disse jeg vil have dig til at rette opmærksomheden på men nærmere de GULE. 

De gule stresssymptomer er: træthed, sover dårligt om natten, uro i kroppen, irritabel, indre modstand mod at gøre ting. Hvorfor er det så at du skal have særlig opmærksomhed på disse, jo fordi de ADVARER dig om at noget ikke er som det skal være. Det er nu du skal tage signalerne alvorligt og gøre noget andet end du plejer. Sige nej til det der ikke gavner dig, passe på dig selv, få hvilet og sovet, hvis du kan det. Hvis ikke du gør noget nu - så risikerer du, at havne i de røde stresssignaler som er FULD STOP. 

De røde stresssignaler er glemsomhed, mere agressiv, mindre social, øget forbrug af stimuli (alkohol, cola, kaffe - alt med koffein) fordøjelses- og maveproblemer og ikke mindst manglende erkendelse af stress. 

Måske kender du allerede nogle af signalerne - så træk i håndbremsen. Gør noget NU - ellers kan det få konsekvenser før eller siden. 

Sig NEJ - PYT - det nåede vi/jeg ikke i december i år. Start med det vigtigste, prioriter dine gøremål. 

HUSK hvis du har børn - så smitter stress fra voksne til børn. Det er vores ansvar, at sige fra for vores børn. 

Kan du mærke, at du gerne vil have sat "lup" på din situation. Så har du mulighed for at få en gratis sparringssession - hvor du kan få vendt din nuværende situation og hvilke handlemuligheder du har. Det koster dig KUN din tid. 

Du kan ansøge her

Som altid, så er du velkommen til, at informere andre, hvis du mener de kunne have gavn af denne viden, eller en GRATIS sparringssession. Hvis du har en kommentar til bloggen så er du velkommen til at kommenterer på denne. 

Ønsker dig en rigtig dejlig december, hvor der er plads til alle. 

Kærligst

Sofia

 

 

 

Source: https://sofiasvarre.wufoo.com/forms/zqkwvn...