3 uger er ikke nok!

3 uger er ikke nok

3 uger er ikke nok

Så starter hverdagen igen - i hvert fald for mig, sådan for alvor igen her efter sommerferien. 

Jeg glæder mig rigtig meget til, at tage fat på en spændende periode, med mange nye tiltag.

Alle mine børn er sendt forventningsfulde afsted i skole og børnehave. De har glædet sig rigtig meget til, at se deres kammerater igen og "blive et år ældre"

Hvordan har du det? 

Hvordan har det været for dig, at starte op igen her efter ferien - ja hvis du da er startet? 

Tænker du allerede på den næste ferie? 

Har du glædet dig til, at komme tilbage - til arbejdet - til kollegaerne?

Vidste du, at hvis du er stressramt - så er en ferie på 3 uger ikke nok til at blive stressfri og komme helt ned i gear? 

Den tager kun toppen af isbjerget! 

Ofte har vi haft SÅ travlt for, at blive klar til, at holde ferie, at de første dage - ja måske den første uge går med at "falde ned" 

Så er der en periode, hvor vi skal holde ferie - vi skal rigtig hygge skal vi - OG se noget - OG huske at tage billeder af ALLE de ting vi har set og oplevet - OG uploade dem på de sociale medier.  Mange af os "glemmer" faktisk at være tilstede i nuet - lige her - NU - det kommer ikke tilbage - ja altså øjeblikket. 

De sidste dage af vores ferie, bruger vi ofte til, at forberede os mentalt på, at starte op igen efter ferien.  

Vi kommer ALDRIG, så lang ned i gear på en 3 ugersferie - at kroppen kan blive stressfri - så hvis du har holdt en kortere ferie end de 3 uger - ja så skal du ikke forvente, at dit stressniveau er dalet ret meget - ja hvis du altså er stressramt.

Stresshormonerne - kortisol og adrenalin - forsvinder ikke bare "overnight" - især ikke hvis du har været stressramt over en længere periode - måneder - ja måske år?  

Stresshormonerne påvirker både vores krop og hjerne og når vi vælger, at være "på" også i vores ferie - for nu skal vi jo nå, at opleve alle de her ting vi har set frem til. Så giver vi faktisk ikke vores krop og hjerne en chance. DIN hjerne er overbelastet. Så har du svært ved, at samle dig og dine tanker "løber " i alle mulige retninger og du ikke rigtig kan konkludere på de ting du er i gang med - så er din hjerne udmattet  

De processer og mekanismer der automatisk sker i hjernen - de er simpelthen overbelastet og har brug for ikke bare en lille pause men restitution. Lidt lige som hvis du har løbet maraton eller belastet kroppen på anden vis - så skal hjernen også lige komme sig igen.   

Alt afhængig af, hvor belastet du/din hjerne er - så kan det tage tid - nogle længere, andre kortere tid. 

Noget du selv kan gøre - det er søvn - MEN ofte - i hvert fald for mange - så påvirkes søvnen af stressniveauet - men søvn er et af de vigtigste områder du selv kan gøre noget for, at få hjerne til at slappe af. En anden ting er at "GLO UD I LUFTEN" - her gælder det ikke, at være på de sociale medier - lige se nyheder, vejrudsigten eller noget af alt det andet vi ikke  (tror vi) kan undvære. BARE GLO. BARE VÆRE.

Jeg håber, du er kommet/kommer tilbage til arbejde på en god måde. 

Kontakt mig gerne på mail sofia@sofiasvarre.dk  -  jeg vil elske, at høre fra dig - du kan helt uforpligtende kontakte mig, hvis du har spørgsmål og du gerne vil vide, hvad jeg kan hjælpe dig med, i netop DIN situation.

Kærligst Sofia